17 April, 2011

KELAS GANTI / SESI BIMBINGAN BELAJAR BERKUMPULAN

Seringkali GBKSM diberikan kelas ganti apabila terdapat guru-guru yang berkursus @ cuti sakit. Walaubagaimanapun guru-guru mata pelajaran tidak boleh mengganti tugas GBKSM yang tidak hadir ke sekolah pada hari itu. Malah kadang-kadang kelas ganti yang diberikan terdiri daripada 2 @ 3 kelas yang digabungkan. Untuk memudahkan kerja, terpaksa rujuk sesi kelas ganti dahulu sebelum menyusun sesi kaunseling yang diperlukan oleh pelajar.

Berikut adalah sesi kelas ganti yang saya jalankan bersama sasaran pelajar Tingkatan 1 KRK 2 & Tingkatan 2 KAA2. Pengajaran & pembelajaran berpusatkan murid (student centered) ini dapat melatih kumpulan sasaran untuk menguasai kemahiran mencatat dengan menggunakan peta minda dan kemahiran bertutur ketika sesi pembentangan. Guru adalah sebagai pemudahcara sahaja.

Di akhir pengajaran, guru memberi rumusan terhadap isi-isi penting yang sepatutnya akan dijadikan bahan penulisan untuk dinilai. Cara ini diandaikan semua murid dapat menulis semula penulisan mengikut gaya bahasa sendiri. Namun di sini apa yang saya hendak fokuskan ialah kemahiran membuat peta minda dan pembentangan isi-isi berdasarkan topik sahaja.


k




















No comments: